Markering av overgangen fra ugift til gift har tradisjoner så lang tilbake i tid at det er umulig å dokumentere!
Tidligere handlet utdrikningslaget om å ydmyke, nå handler det mer om å skape herlige minner. Og nå er det du, forloveren, som skal sette i stand en fest uten like. Vi har derfor satt sammen en haug med gøye aktiviteter for å inspirere!
Huskeliste under planlegging
Før dere spikrer aktivitetene helt, kan det være lurt å ha dette i bakhodet:
Hvem planlegger du for?
Et utdrikningslag handler om å feire den kommende bruden eller brudgommen. Enkelte aktiviteter er kanskje ikke helt din greie, men glem litt egne ønsker og interesser, og fokuser på hovedpersonen. Det ville for eksempel vært litt skivebom å ta med bruden ut på båt hvis hun har vannskrekk…
- Hvilke ønsker har bruden eller brudgommen? Det er fint å ta hensyn til hva de selv tenker om sitt eget utdrikningslag, selv om de ikke får bestemme alt. Det skal by på noen overraskelser også!
- Hvem skal inviteres, og hvor mange blir dere?
Snakk gjerne med brudgom eller brud om å få en oversiktlig gjesteliste med kontaktinfo. - Lag en skjult gruppe for alle gjestene f.eks. på Facebook, der dere kan planlegge og snakke fritt. La en til to personer styre gruppen så det ikke blir for mange kokker og for mye søl.
- Lag et budsjett som passer alle, det er kjipt om noen må takke nei fordi de ikke har råd til å være med på alt.
- Hvor lenge skal festlighetene foregå? Er det inkludert overnatting?
- Nok mat og drikke! Sørger dere for kokkelering selv, vil dere bestille mat, eller spiser dere ute?
- Ikke glem transport. Vil dere avtale med sjåfør, kjører noen i gruppa, eller kan dere bruke kollektivtransport underveis?
Nå som det praktiske er tatt hånd om, er det bare å sette i gang med planleggingen for fullt! Konkret hva et utdrikningslag skal bestå av er egentlig fritt fram, det viktigste er at det byr på god stemning. Så gjenstår det bare å finne det som passer best for dere.
Det aktive
1. Bootcamp
Dette vil gi dere en pangstart på dagen! Tradisjonelt er bootcamp en hinderløype med et militært tilsnitt, men i denne settingen handler det først og fremst om lek og moro. Dere kan benytte dere av en allerede eksisterende hinderløype, eller fikse en selv. Denne aktiviteten passer perfekt for alle med et skarpt konkurranseinstinkt, samtidig som det booster felleskapet i gruppa!
2. Dra til sjøs
Norge er et land med mye vann, så hvorfor ikke utnytte det? Lei en båt og dra på seiltur, eller padle av gårde i kajakk eller kano. Kanskje dere vet om en fin øy dere kan sette anker? Vil dere gå for noe mer fartsfylt, er rafting en klassiker. Eller hva med å teste surfing? Når dere har fått land under bena igjen, passer det godt å toppe det hele med et maritimt måltid. Hva med et SUP-kurs, eller en privat båttur?
3. Dansekurs
Dans får opp stemninga, enten du er god eller ikke! Her er det bare å velge sjanger, og finne en passende instruktør. Dansemenyen er spennende og variert, og byr på alt fra saftig burlesk og poledance, til jovial linedance og heftig hip hop. Eller kanskje moderne dans hadde vært gøy å bryne seg på? Noe av det beste med å inkludere dans i utdrikningslaget, er at dere kan framføre trinnene i bryllupet senere. Hvis dere tør.
4. Klatrepark
I en klatrepark finnes løyper med ulik vanskelighetsgrad, så kanskje til og med de med høydeskrekk tør å bryne seg. Og er det noen i gruppa det absolutt ikke frister for, kan de være dedikert heiagjeng og fotoansvarlig. Hvis dere vil gjøre litt mer utav det, kan dere for eksempel gi poeng for hver løype som gjennomføres. Hos Klatrekompaniet kan dere forsøke dere på uteklatring, med gode instruktører. Husk handikap for den som drikkes ut, og premier til vinnerne!I Trondheim finner du også klatreparken Høyt og Lavt som tilbyr uteklatring på Rotvoll.
Det rolige
5. Spa
En avslappende spaopplevelse er noe mange av oss lengter etter i en travel hverdag. Et spabesøk kan gjennomføres på flere vis; enten det er kun hovedpersonen som får behandling, alle får, eller om dere bare vil slappe av i fellesområdet og nyte deilig snacks og drikke. For å få den ultimate roen, kan dere jo toppe det hele med en behagelig yogatime?
Havet Arena og Kok Norge tilbyr begge ulike løsninger for bad og badstue. En perfekt måte å senke skuldrene og ha det koselig med resten av gjengen!
6. Ut i naturen
Denne aktiviteten er midt blinken for alle friluftsinteresserte. Pakk telt og soveposer, tenn bål og kos dere ute. Marka er en perfekt setting for både utfordringer og hygge. Stemninga som oppstår rundt et bål er og blir magisk, og legger opp til de virkelig gode samtalene. Eller rungende allsang, hvis man føler for det.
7. Quiz
Her får dere virkelig anledning til å bruke hodet! En variant er å ta med gjengen på en quizkveld ute, der dere stiller som eget lag. En annen er å kjøre i gang Kahoot, for eksempel med kategorier knyttet til den som drikkes ut. Og så har vi klassikeren der det stilles spørsmål til den fremtidige ektefellen i forkant, og så skal den andre se det i opptak og gjette hva svaret blir.
8. Hyttetur
Joggebukse, fyr i peisen, brettspill, god mat og drikke. Her snakker vi god, gammeldags hyttetur. Hyttekosen kan godt kombineres med en rusletur eller aktiviteter ute. Hvis ikke noen i gruppa har en hytte dere kan låne, finnes det mange fine hytter til leie. Kanskje til og med en med jacuzzi?
Det festglade
9. Pub til pub
En god, gammeldags pub til pubrunde er ikke nødvendigvis ensbetydende med å rave sanseløs rundt i byen. Derimot kan det være en perfekt anledning til å bli bedre kjent med plassen brud eller brudgom kommer fra. Besøk favorittstedene deres, og gjør det til en guidet tur. En form for skattejakt eller rebusløp passer også veldig godt å legge inn her.
10. Kjør stil
Kle dere i finstasen og la limousinen frakte dere dit dere skal, her skal det ikke spares på noe! Bestill bord på byens beste restaurant og nyt en tiretter med perfekt drikke til. Sett i stand en lekker photobooth eller en fantastisk backdrop og poser for paparazziene. Sjekk ut 123Lyd som har en egen photobooth!
Husk rød løper, glitter og masse bobler!
11. Show
Å se et show sammen garanterer god stemning. Sjekk ut programmet der dere er, og velg det som frister mest. Det finnes enormt mange scener der ute, fra de små, intime, til de i større skala. En ekte klassiker er for eksempel verdt å få med seg, nemlig Wallmanns Dinnershow. Stand-up er et alternativ som sørger for en god latter, teater byr på store opplevelser, og konsert er alltid stas!
12. Cocktailkurs
Gå på kurs sammen og lær dere å blande fabelaktige drinker! Hvor stilig hadde det ikke vært å kreere bruden eller brudgommens signaturdrink? Som er like søt, syrlig, sterk eller forfriskende som dem selv? Resultatet må så klart prøvesmakes underveis, og kanskje ender den til og med opp på drikkemenyen i bryllupet.
Det kreative
13. Akttegning
Hent frem kunstneren i dere! Alt som trengs er en modell, fargestifter og blanke ark. Dere kan enten hyre inn en profesjonell, eller satse på at noen i laget melder seg. (Og ja, her tenker vi spesielt på de gifteklare.) Det skader iallfall ikke å spørre. Uansett vil denne seansen garantert føre til herlige kunstverk, og mye moro underveis.
14. Lei en kinosal
Mange steder tilbyr leie av kinosal, både til små og store arrangement. Og vel plassert i kinosetet er mulighetene mange! Dere kan ha privat visning av favorittfilmen, spille TV-spill på storskjerm, eller arrangere tidenes karaokekveld. Sørg for å bestille mat og drikke, og få det servert.
15. Storby hjemme
Mange drømmer om å ha utdrikningslaget utenlands, men det er ikke alle som har råd, tid eller mulighet til det. Løsningen da er å skape storbystemning hjemme i egen stue! Pakk kofferten full av sprell og reis til København Roma eller til og med Tokyo. Vær turister, øv dere på språket, nyt den lokale maten og drikken, og sett på passende musikk for å komme i rett stemning. Bon voyage!
16. Mimrebonanza
Ta med brud og brudgom på en tur ned Memory Lane! Benytt dagen til å gjenopplive gode minner og morsomme historier. Vekk til live gamle klesstiler, oppsøk steder dere hang og lytt til alle de episke sangene. Oppfordre alle til å ta med gamle bilder, og lag en form for Hall of Fame/Shame.
Husk at det finnes mange aktører som tilbyr masse spennende og artige aktiviteter i hele landet. Hos for eksempel Arena Trondheim finner du mange ulike pakker som passer til utdrikningslag.
Lykke til!!