Vil du bli en av våre bryllupsleverandører?

Takk for at du vil gjøre norske bryllup enda bedre! Du hører fra oss snart.





Meldingen er sendt

Send oss en melding, så hører du fra oss veldig snart.

Takk for din forespørsel

Norske bryllup – Victorias høstbryllup og bryllupstips

Hvem gir de beste bryllupstipsene? Den som akkurat har giftet seg! Les Victorias supre tips til bryllupsplanleggingen og la deg inspirere til din egen drømmedag.

Victoria og Ola giftet seg 9. oktober 2021, og startet planleggingen for alvor bare tre måneder tidligere. Vielsen var i Mari kirke og bryllupsfesten på Vangen skistue. Lokalet sto for mat og drikke, mens brudeparet tok seg av pynten. Vi er så heldige å få dele Victoria sine aller beste tips for et vellykket bryllup.

Hvordan velge tid for bryllupet?

Vi ville egentlig ha sommerbryllup, men ville ikke vente til 2022. Da ble det høstbryllup og det ble helt nydelig! Det er litt større sjanse for dårlig vær, men det er lettere å få booket lokale, vielse, fotograf og andre leverandører utenfor høysesongen på sommeren. I tillegg er det ekstra koselig å invitere til bryllup når ikke gjestene må avbryte sommerferien eller kalenderen er fullstappet med brylluper.

Valg av farge og bryllupstema

Det viktigste er at bryllupet gjenspeiler dere som brudepar, så gjestene får en tydelig følelse av å være i nettopp deres bryllup. For at stilen skal være gjennomført, er det viktig å ha en rød tråd i fargebruk og små detaljer.


Velkommen til bords! Foto: Mari Gjørv

Hvordan velge vielse?

Vi valgte å gifte oss i kirken. Det er en hyggelig og fin tradisjon, og presten vår var en skjønn og inkluderende dame. At presten med glede vier homofile var en viktig verdi for oss.

TIPS:

  • Gå saaakte opp midtgangen!
  • Det er veldig koselig å ha brudepiker.
  • Vi valgte samme farge på kjolene til brudepikene, det blir gjennomført og ryddig. Vi valgte sorte kjoler og fargerike blomsterbuketter.


Here comes the bride! Foto: Mari Gjørv

Brudekjolen

Jeg kjøpte min brukt av en nydelig jente for noen tusenlapper – miljøvennlig og godt for bryllupsbudsjettet – vinn vinn! Sjekk Finn, Tise og brudesalonger som selger brukt, det er utrolig mange nydelige kjoler som venter på en ny brud.

TIPS: Ha et kjoleskift til nachspielet. Kjolen min ble mye tråkket på utover kvelden – da var det fint å kunne skifte til noe enklere.


Vakre Victoria i drømmebrudekjolen fra Finn.no! Foto: Mari Gjørv

Hvordan velge forlovere?

Jeg valgte mine to beste venner, og for meg var det et strålende valg. Det er de to jeg har det aller mest gøy med, samtidig som vi kan snakke om alt. I tillegg til et utdrikningslag som var både morsomt og hyggelig, holdt de en supersøt og fin tale i bryllupet. De var med på å gjøre bryllupet vårt helt perfekt. Jeg er kjempeglad for at jeg hadde dem ved min side gjennom dagen.

TIPS: Om det er lov å komme med et ønske, er utdrikningslag med overnatting superhyggelig. Gjestene ble enda bedre kjent med hverandre.


Forlovere og brudepiker i sorte kjoler. Foto: Mari Gjørv

Fotografen

I forkant av bryllupet leste jeg utallige artikler og hørte på bryllupspodcaster – alle tipset om å investere i en dyktig fotograf. Etter å ha sett de fantastiske bildene fra andres bryllup, valgte vi Mari Gjørv – To Love That Lasts. Vi kunne ikke vært mer fornøyde med valget – en helt unik fotograf og i tillegg så varm og godhjerta.

TIPS:

  • Skriv liste over hvilke bilder dere ønsker fra bryllupet.
  • Hold brudebuketten lavt.

Hvordan velge toastmaster?

Bestekompisen til mannen min stilte opp og gjorde en uforglemmelig innsats. Han var ikke bare morsom, men også tydelig og organisert. Før hver taler spilte vi av 15 sekunder av en sang spesielt valgt til taleren. Toastmasteren hadde sin egen sang – introen til Valsen av Klovner i Kamp. Det skapte veldig god stemning!

Få god stemning under middagen

Bordplassering har mye å si for middagen. Vi plasserte folk som kjente hverandre sammen så alle skulle ha det gøy og slippe klein smalltalk.

TIPS:

  • Begrenset taletid – vi hadde maks 5 minutter per tale
  • Ikke tale når varm mat er servert (flere som ikke liker kald middag?)
  • Nok alkohol
  • Gode alkoholfrie alternativer


Rød tråd – kakepynt som matchet brudebukett og bordpynt. Foto: Mari Gjørv

Hvordan redusere kostnadene

Det er mye man kan lage selv om man har interesse, tid og lyst – eller snille venner og familie.

TIPS:

  • Lag brudepikebuketter og buketter til bordene selv. Vi fikk supergod hjelp av Mestergrønn og det ble ganske rimelig.
  • Spør bakeglade venner og familie om de kunne tenke seg å bake en kake – koselig og godt!
  • Presten vår hjalp oss med innhold til kirkeprogrammet, og vi laget programmene selv i Canva. Vi printet ut på tykkere A4-ark og brettet.
  • Vi lagde plakatene selv i Canva, printet ut i A3 og rammet inn med passepartout. Pent og ikke for dyrt, og fint at rammene kan brukes til noe annet i ettertid. Menyene laget vi også i Canva og printet ut selv.


Selvgjort er velgjort! Foto: Mari Gjørv.

Organisering av bryllupsfeiringen


Kjærlighetsbobler. Foto: Mari Gjørv

På bryllupsdagen er det mye som skal skje, og man er både vertskap og hovedpersoner. Om man ikke vil bruke mye tid og energi på det praktiske, er det lurt å avklare med hjelpere og involvere dem i planene for dagen.

TIPS:

  • Deleger oppgaver og inkludere foreldre, svigerforeldre, familie, forlovere og venner.
  • Lag tydelige avtaler om hvem som åpner gaver, pynter bil osv.
  • Ha møte med venner og familie i forkant.
  • Lag kjøreplan så alle hjelpere vet hva som skal skje når.


Nå starter festen! Foto: Mari Gjørv

Et bryllup er ikke bare en middag, og de små detaljene er viktige for å gjøre bryllupet særegent og “deres”. Disse detaljene var med på å gjøre bryllupet vårt litt ekstra hyggelig:

  • Photobooth var både populært og foreviget morsomme minner. Vi hang opp gardiner, girlander og hadde mange fotorekvisitter. Polaroidkamera, gjestebok og syrefrie limstifter ble til en minnebok med herlige bilder og hyggelige tekster som vi har hatt mye glede av i ettertid.
  • Stjerneskudd markerte starten på festen – veldig stemningsfullt!
  • Nødkurv på toalettet – en koselig gest til gjestene og veldig praktisk om man skulle trenge tamponger, redde strømpebuksa med neglelakk eller trenge en tyggis.
  • Godteribar – ikke alle orker eller vil ha kaker, så litt godteri var populært utover kvelden.
  • Husk nattmat så gjestene holder energinivået utover natten – vi valgte pølser, enkelt og godt.


Foto: Mari Gjørv

Aller viktigst – har brudeparet det gøy og utstråler glede, så smitter det over på gjestene. Bryllupet vårt hadde aldri blitt det samme uten våre fantastiske gjester.