Logo med teksten Bryllupshjelperen i gull

Hva er toastmasterens rolle?

Gjestene i salen stirrer forventningsfullt på deg, mens du kremter og skjelver lett i hendene. Du har fått den fromme og fryktede rollen som toastmaster i bryllupet. Hvordan i alle dager skal dette gå?
Therese Johannessen

Therese Johannessen

CEO & Eier
Без-названия-22

Det finnes de av oss med et vinnende vesen, som elsker rampelyset og oppmerksomheten. For dem kan det virke som en lek å skulle være toastmaster. For andre er det absolutt ingen drømmerolle. Uansett hva slags type du er, kan det alltids være lurt med noen tips og triks før den store dagen. 

Involver brudeparet fra start til slutt

Denne dagen skal handle om dem. Det er avgjørende at de får være med i viktige prosesser hele veien, men husk at det er en fin balansegang mellom å involvere og mase på brudeparet. Hold det enkelt og greit. Start med spørsmål om hvem som skal holde taler, og deres kontaktinformasjon. Deretter om brudeparet ønsker en maksgrense på taletid.

Sett også av tid i forkant av bryllupet for gjester som kanskje plutselig melder sin taletrang, slik at du kan jobbe deres tid inn i planen.    

Diskuter talerekkefølgen brudeparet ønsker, og om de vil ha med sanger eller leker. Det er også en idé å spørre paret om det er noen rød tråd de ønsker å holde gjennom alle talene, så du kan binde folk mer sammen og skape helhet. Avtal så mye som mulig, så tidlig dere kan. Sett gjerne av litt tid dagen før dagen til gjennomgang, slik at paret er forberedt.

Anne_Mette_Pa?l_Andreas-058

Gi en hjelpende hånd

Når du har fått kontakt med talerne kan det være lurt å skape et åpent rom for tilbakemelding og hjelp. Gjør deg tilgjengelig for gjennomlesing, og ta selv tiden på talene. Det er ikke alle som har et realistisk syn på tid, og folk kan raskt overskride minuttene sine dersom ingen andre får sett gjennom tekstene deres.

Vær vennlig, men kritisk. Har brudeparet nevnt at visse ord, utrykk eller vitser er for grove, så pass på at ingen taler involverer disse.   

Diskuter klokken med kokken

For at alt skal gå som smurt er det lurt å ta en prat med de som er ansvarlige for maten. Gå gjennom kjøreskjema for dagen slik at alt klaffer. Det finnes ikke noe mer kjedelig enn at kjøttet blir tørt av å måtte vente i ovnen i 20 minutter ekstra, fordi Onkel Snakkesalig holder en tale som strekker ut i det evige. Det er heller ikke spesielt heldig dersom middagen ankommer midt i brudgommens gråtkvalte kjærlighetserklæring til bruden.   

Informer gjestene

La gjestene få oversikt over kvelden så de ikke lurer på når noe skal skje. Det er alltid greit å starte med nødvendig informasjon om toaletter, nødutganger og maten.

Meld gjerne også om eventuelle begrensinger på taletid i forkant. Dermed vet gjestene hva de kan forvente seg, og de som taler blir skjerpet og passer tiden bedre.   

Hold tiden

Det er ikke din dag! Det er ikke talernes dag! Det er brudeparets dag. Uansett hvor gøy du synes det er å tale for en forsamling, så hold deg til tiden. Ikke risiker ødelagt mat, eller gjester som er desperate etter et toalettbesøk.

Vær heller ikke redd for å avbryte en tale som strekker seg ut i natten. Sier man på forhånd ifra om tidsbegrensingen går det fint å høflig avbryte en tale, eller eventuelt sette på sangen de bruker under Oscar-utdelingen for å få vinnerne av scenen.

Stress ned, pust ut og le av deg selv først

Ingen kommer egentlig i bryllup for å høre taler. God mat, drikke og selskap er det de fleste ser frem til. Hvis du er nervøs kan det være greit å huske dette. Øv deg på forhånd, og ikke stress dersom du glemmer en vits eller noe går dårlig. Så lenge du ikke påpeker det selv tenker folk som regel ikke over det.

Prøv å holde deg kort og kvikk, og vær litt spenstig hvis du klarer det. Gjør gjerne narr av deg selv, da er det som regel greiere å tulle med andre også. Pust godt ut og smil. Dette kommer til å gå strålende! Ellers går det i det minste over.    

Bilder: Bryllupsfotografen Daniel Nordby

følg oss

Mer inspirasjon?

Brudepar ler av en som holder tale i et bryllup

Taler i et bryllup

En viktig del av planleggingen er å koordinere taler og middag. Heldigvis kan toastmaster hjelpe til med dette. Legg en god plan sammen med toastmasteren, for å unngå at middagen blir for lang, eller at maten blir kald underveis. Si gjerne fra til gjestene om at man må melde inn taler i forkant. Den enkleste måten er å notere kontaktinformasjon til toastmaster i invitasjonene.

En mann dytter ansiktet inn i en vegg av rosa blomster

Disse bør dere IKKE velge som toastmaster

I jakten på den perfekte toastmaster er det ikke alltid like lett å skille gull fra gråstein. Det mest vanlige er å velge noen man kjenner, men hvem i deres omgangskrets er den mest oppegående for jobben? Her er noen tips til hvem dere absolutt ikke bør velge.

En eldre mann holder tale i et bryllup
cropped-android-chrome-512x512-1.png

VELKOMMEN TIL DEN NYE BRYLLUPSHJELPEREN!

Et brudepar går hånd i hånd gjennom en åker med høyt gress

Something old, something new, something borrowed, something blue...

Bryllupshjelperen har fått en makeover! Noe kjenner dere kanskje til fra før, mens andre ting er helt nytt. Du finner fortsatt det du trenger for å planlegge den store dagen.

Noen punkter å nevne:

  • Planleggingsverktøyet er HELT GRATIS å bruke så lenge du trenger det.
  • Menyikonene tar deg til innlogging og nyttig brukerinformasjon.
  • Se etter verifiseringsstempel på leverandører som har høy kvalitet på sine tjenester. 

Vi oppdaterer siden fortløpende de neste månedene med flere artikler, nye leverandører og masse spennende innhold.

Heng med! 

ER DU ALLEREDE REGISTRERT?
NY BRUKER?

Bruk det digitale planleggingsverktøyet
HELT GRATIS!

Har du problemer med kontoen? Send mail til post@bryllupshjelperen.no og du får svar innen 1 – 2 arbeidsdager.