Logo med teksten Bryllupshjelperen i gull

Taler i et bryllup

En viktig del av planleggingen er å koordinere taler og middag. Heldigvis kan toastmaster hjelpe til med dette. Legg en god plan sammen med toastmasteren, for å unngå at middagen blir for lang, eller at maten blir kald underveis. Si gjerne fra til gjestene om at man må melde inn taler i forkant. Den enkleste måten er å notere kontaktinformasjon til toastmaster i invitasjonene.
Therese Johannessen

Therese Johannessen

CEO & Eier
1513165694_joseph_siw_tale-1

Forsidebilde: Joseph & Siw Photography

Tre gode tips:

  • Be toastmaster si ifra til talerne at de har X antall minutter til sin tale. Slik kan dere til en viss grad kontrollere hvor lang middagen blir.
  • Få toastmaster til å introdusere hver taler. På denne måten blir gjestene litt kjent med hver taler. Kanskje toastmaster kan fortelle noe morsomt om taleren? Det kan gjøre det enklere for de som er litt nervøse.
  • Be noen av talerne om å ha et annerledes innslag under talene. Dette kan være video, bilder eller musikalsk innslag. Dette gir ofte et kjærkomment avbrekk under middagen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bilde: Glis Studio

Så til det store spørsmålet. I hvilken rekkefølge skal talene holdes? Vi har satt opp den tradisjonelle rekkefølgen for deg. Men vi vil samtidig understreke at det kan være både viktig og riktig å tilpasse dette helt til deres bryllup.

  1. Velkomsttale. Tradisjonelt har det vært vertskapet, altså en av fedrene til brudeparet, som holder denne. I dag er det vanlig at brud eller brudgom holder den selv og introduserer kveldens toastmaster. Dere kan også velge at toastmaster holder denne.
  2. Brudens far. Første taler ut er brudens far, eller den som er nærmest bruden. Dette er en tale til bruden, der far også ønsker brudgommen velkommen inn i familien. Talen avsluttes med en skål for brudeparet der alle gjestene reiser seg.
  3. Brudgommen. Dette er talen fra brudgommen til bruden. Det er vanlig at dette er en tale om forholdet så langt, og hvilke tanker man har om ekteskapet. Gjerne også en takk til foreldre og øvrig familie. Talen avsluttes med en skål for bruden.
  4. Bruden. Det blir mer og mer vanlig at bruden selv ønsker å holde en tale til sin ektemann. Det er gjerne en hyllest til sin nye ektemann, en takk til foreldreparene og kanskje en takk til forlover. Talen avsluttes med en skål til ektemannen.
  5. Brudens forlover. Forloveren holder ofte en tale til bruden der hun/han takker for vennskapet, forteller en hyggelig historie eller to og avslutter med lykkeønskninger til brudeparet. Det er også vanlig at forlovere bruker mye humor i talene. Nå skåles det for brudeparet igjen og alle gjestene reiser seg.
  6. Brudgommens forlover. Dette er en liknende tale som fra brudens forlover. Hyggelige og morsomme historier og en takk for vennskapet, avsluttes med lykkeønskninger og en skål for brudeparet.
  7. Brudgommens far. Dette er en tale fra far til sønn, med noen kloke ord på veien. Far ønsker gjerne bruden velkommen inn i familien og avslutter så med en skål for brudeparet.
  8. Brudens mor. Nå er det duket for brudens mor, som gjerne supplerer talen fra brudens far. Det er greit å huske på at historier ikke skal fortelles på nytt (foreldrene bør avtale seg imellom hvem som forteller hva). Talen avsluttes med noen kloke ord fra mor på veien og en skål for brudeparet.
  9. Brudgommens mor. Som med brudens mor er dette gjerne en fortsettelse av talen til brudgommens far. Hun forteller gjerne en hyggelig historie eller to fra barndommen og fokuserer på sønnens gode verdier. Avsluttes som alltid, en skål for paret!
  10. Besteforeldre og faddere. Etter at alle de nærmeste har holdt tale er det nå besteforeldre og faddere som står for tur. Her er det greit å minne talerne på å holde det kort, da dette gjerne er etter dessert.
  11. Søsken. Søsken kan gjerne fortelle en kort, hyggelig historie eller to og avslutte med lykkeønskninger og en skål for paret.
  12. Venner. Sist, men ikke minst kan venner holde tale. Husk at det nå har vært mange taler, så disse talene kan være relativt korte. Venner kan også holde tale sammen i en gruppe. Kanskje et musikalsk innslag eller en video?
  13. Takk for maten. Her kan dere gjerne slippe til noen dere vet kan runde av taler og middag på en ordentlig og morsom måte. Denne talen skal inneholde noen velvalgte ord om maten. I tillegg bør det gis en takk til vertskap, kjøkken og servering, og gjerne også toastmaster.

Hva gjør man hvis man mangler en eller flere av de “tradisjonelle” rollene i et bryllup?
Husk at denne listen kun er et utgangspunkt! Man kan ha familiemedlemmer som har gått bort. Eller utvidede familier med steforeldre og stesøsken, eller andre personer som er vel så viktige som den nærmeste familien. Vårt tips: inkluder de som er viktige for DERE. De som har spilt en viktig rolle for dere, fortjener takk og fine ord, og bør få sin plass også i talene.

Vi ønsker dere taler med både latter, tårer og kjærlighet.

følg oss

Mer inspirasjon?

En eldre mann holder tale i et bryllup

Hva er toastmasterens rolle?

Gjestene i salen stirrer forventningsfullt på deg, mens du kremter og skjelver lett i hendene. Du har fått den fromme og fryktede rollen som toastmaster i bryllupet. Hvordan i alle dager skal dette gå?

En mann dytter ansiktet inn i en vegg av rosa blomster

Disse bør dere IKKE velge som toastmaster

I jakten på den perfekte toastmaster er det ikke alltid like lett å skille gull fra gråstein. Det mest vanlige er å velge noen man kjenner, men hvem i deres omgangskrets er den mest oppegående for jobben? Her er noen tips til hvem dere absolutt ikke bør velge.

Brudepar ler av en som holder tale i et bryllup
ER DU ALLEREDE REGISTRERT?
NY BRUKER?

Bruk det digitale planleggingsverktøyet
HELT GRATIS!

Har du problemer med kontoen? Send mail til post@bryllupshjelperen.no og du får svar innen 1 – 2 arbeidsdager.